sekretariat@jablonka.pl

+48 18 26 111 00

+48 18 26 524 68

Nasze Partnerskie Samorządy

Nasze Miejscowości

Program zajęć socjoterapeutycznych dla uczniów

Program zajęć socjoterapeutycznych dla uczniów

Głównym zadaniem podczas spotkań jest stworzenie każdemu dziecku przyjaznej i bezpiecznej atmosfery. Tylko wtedy wychowanek będzie sobą i towarzyszyć mu będą pozytywne emocje. Uczucia to przeżycia, które wpływają na przebieg i treść procesów poznawczych. Mają swoje źródła w konkretnych sytuacjach, przedmiotach, zdarzeniach i osobach z życia codziennego. Uczucia mają ogromne znaczenie w kształtowaniu osobowości człowieka.

Program pokazuje, że można się nauczyć skutecznego i zdrowego ujawniania uczuć w różnych sytuacjach życiowych. Gdy uczeń pozna siebie, nauczy się rozpoznawać i wyrażać swoje uczucia, wtedy staje się bardziej otwarty w stosunku do otoczenia, któremu może zaufać.

Podczas zajęć uczniowie będą uczyć się rozumieć własne potrzeby, regulować swój rytm pracy, zbierać siły, aktywizować się, koncentrować się, odprężać, wypoczywać, redukować napięcia emocjonalne.

Cele programu:
Działalność profilaktyczna , zapewnienie opieki wychowawczej dla uczestników zajęć i wspieranie wszechstronnego rozwoju wychowanków poprzez wzmacnianie osobowości młodych ludzi, realizacja celów edukacyjnych, artystycznych i terapeutycznych.

Cele edukacyjne:

- Pomoc uczniom w zakresie obowiązków szkolnych
- Pogłębienie wiedzy z zakresu wychowania komunikacyjnego, integracja grupy
- Zaproponowanie bezpiecznego spędzania wolnego czasu
- Zaproponowanie uczniom z rodzin dysfunkcyjnych alternatywnej formy spędzania wolnego czasu
- Pomoc w usamodzielnianiu się młodzieży
- Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień
- Stworzenie warunków do rozwoju intelektualnego
- Rozwijanie zainteresowań młodzieży technologią informacyjną
- Pokazanie w jaki sposób komputer może być użyteczny w nauce i zabawie
- Uświadamianie zagrożeń środowiska przyrodniczego występujących w miejscu zamieszkania wychowanków
- Uczenie się rozpoznawania własnych emocji
- Poznawanie mechanizmów uzależnień
- Uczenie się rozwiązywania konfliktów między ludźmi..

Cele terapeutyczne:
- Zapewnienie każdemu uczestnikowi poczucia bezpieczeństwa, akceptacji, życzliwości, przynależności do grupy
- Budzenie wiary we własne możliwości
- Wzmacnianie wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesów
- Kształtowanie pozytywnej motywacji do podejmowania zadań
- Rozbudzanie wrażliwości na drugiego człowieka
- Pobudzenie nieświadomych zasobów psychicznych
- Rozwijanie satysfakcjonujących więzi społecznych.

Kontrakt / słowny lub pisemny/
- Uczestnictwo na zajęciach jest regularne
- Udział i stopień aktywności jest dobrowolny
- Każdy ma prawo do wyrażania i wypowiadania swojego zdania na każdy temat
- Nie obrażamy się i nie urażamy nawzajem swoich uczuć i godności
- Nie ośmieszamy się wzajemnie
- Każdy ma prawo powiedzieć „dość”, gdy czuje się zbyt naciskany
- Nie przerywamy sobie nawzajem
- Pomagamy słabszym i młodszym

Tematyka zajęć socjoterapeutycznych :
Charakterystyka każdego dziecka uczestniczącego w tych zajęciach została dokonana na podstawie analizy dokumentacji szkolnej, obserwacji zachowań wychowanka na terenie szkoły , rozmów kierowanych z uczniami , rozmów z rodzicami a w szczególnie trudnych przypadkach na podstawie badań psychologicznych.

Tematykę, formy i metody zajęć starano się dobrać tak, aby była dostosowana do potrzeb i możliwości rozwojowych grupy. Wychodząc z założenia, że terapia dziecka powinna zachodzić „ od środka na zewnątrz – nie zaś z zewnątrz do środka”, jestem świadoma, że program z jego planem ogólnym, rutynowymi ćwiczeniami i celami powinien uwzględniać spontaniczne, wynikające z danej chwili potrzeby uczestników. Powinien być elastyczny i otwarty, a wychowawcy, pedagog szkolny, psycholog i powinni ze sobą ściśle współpracować przy realizowaniu wspólnych celów.

Tematyka zajęć:

Zajęcia integracyjne

1. Poznajemy się.
2. Ustalenie norm i reguł grupowych.
3. Autoprezentacja – postrzeganie siebie i rozumienie swoich uczuć.
4. Grupowe podejmowanie decyzji i zapobieganie niewłaściwym zachowaniom w grupie.
5. Moi najbliżsi.
6. Co lubię w innych ludziach.
7. Mój styl życia.

Edukacja o uczuciach
1. Ocena samego siebie.
2. Ćwiczenia budujące empatię.
3. Kiedy się śmieję.
4. Kiedy płaczę.
5. Kto na mnie wpływa.
6. Moje lęki i niepokoje.

Budowanie poczucia własnej wartości
1. Moje zalety i wady.
2. Prawa jednostki.
3. To co umiem najlepiej.
4. Gospodarowanie czasem.
 
Zasady dobrej komunikacji – umiejętności społeczne
1. Jak słuchać, żeby do nas mówiono – aktywne słuchanie.
2. Jak mówić, żeby nas słuchano.
3. Język ciała; komunikacja werbalna.
4. Bariery komunikacyjne – czego ci nie powiem.

Edukacja z zakresu problemów alkoholowych
1. Każdy w rodzinie ma swoje obowiązki.
2. Mój tata, moja mama pije.
3. Zwracamy uwagę na uczucia innych w rodzinie.
4. Uzależnienie od alkoholu wpływają na całą rodzinę.
5. W rodzinie wzajemnie sobie pomagamy.
6. Alkoholizm, co to za choroba.
7. Dlaczego ludzie piją alkohol.
8. Jak sobie radzę, gdy jest mi trudno.
9. Czego się wstydzę. Jak sobie radzić ze wstydem.
10. Co to jest złość. Co robisz ze swoją złością.
11. Co to jest przemoc.

Sztuka odmawiania i decydowania – uczenie umiejętności społecznych

1. Namawianie.
2. Jak wyrazić swoje zdanie.
3. Uleganie presji grupy.
4. Co to znaczy być asertywnym – rozwijanie zachowań asertywnych.
5. Uczymy się odmawiać.
6. Jak przeżyć odtrącenie.
7. Jak podejmować decyzję.
8. Stawianie sobie celów.

Uczenie jak radzić sobie ze stresem
1. Co to jest stres, objawy stresu.
2. Sposoby radzenia sobie ze stresem. Co robię, gdy jestem zdenerwowany.
3. Obrona samego siebie.
4. Techniki relaksacji.

Zajęcia zamykające grupę
1. Czasami się kłócimy.
2. Jak podobieństwa i różnice wpływają na nasze wzajemne kontakty.
3. Konflikty są częścią naszego życia.
4. Sposoby rozwiązywania konfliktów.
5. Komu mogę zaufać.
6. Jak spotkać przyjaciół i życzliwych ludzi.
7. Już nie jestem sam – adresy, kontakty i inne potrzebne informacje.

Metody i techniki pracy z uczniami

1. gry i zabawy;
2. praca w małych grupach;
3. krótkie opowiadania;
4. praca indywidualna;
5. burza mózgów;
6. niedokończone zdania;
7. pogadanka;
8. swobodne wypowiedzi wychowanków;